مدیریت آشپزخانه، تحویل غذا و مدیریت صف

مدیریت آشپزخانه، تحویل غذا و مدیریت صف

مدیریت آشپزخانه، تحویل غذا و مدیریت صف : رستوران‌ها، مجموعه‌های غذایی، کترینگ‌ها و تمامی مجموعه‌هایی که به امر تهیه و ارائه غذا مشغول هستند غالباً با این مسئله مواجه می‌باشند که پس از دریافت سفارش غذا از مشتری حفظ هماهنگی با بخش پخت غذا و نهایتاً تحویل سریع و منظم آن به مشتری به امری وقت‌گیر و پرتنش تبدیل می‌گردد و با اندک ناهماهنگی بین این بخش‌ها موجب بروز ناراحتی و نارضایتی در مشتری می‌گردد. در رویه‌های متداول این‌گونه مجموعه‌ها اغلب پس از دریافت سفارش مشتری یک فیش در بخش آشپزخانه و تحویل غذا چاپ می‌گردد و در آنجا دائماً این فیش‌های چاپی تحت کنترل چشمی مسئول آماده‌سازی و تحویل غذا است و اعلام به مشتری نیز توسط نمایش شماره فیش به مشتری انجام می‌پذیرد. بدیعی است که روش فوق معایب بسیاری دارد و با بالا رفتن ترافیک سفارش‌های مشتری در پیک کاری مجموعه اشتباه در اولویت‌بندی تحویل افزایش‌یافته، سرعت و دقت در سرویس‌دهی و تحویل به‌موقع غذا کاهش خواهد یافت زیرا بخش آشپزخانه و تحویل غذا به مشتری با انبوهی از فیش‌های چاپی مواجه است که ردیابی، تفکیک و تجمیع آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود. لذا برای روان‌سازی و تنظیم فعالیت‌های مربوط به چرخه دریافت سفارش غذا از مشتری، پخت، آماده‌سازی، اعلام و تحویل به مشتری نرم‌افزار مدیریت تحویل غذا در مجموعه نرم‌افزار سیوا طراحی و ارائه گردیده است.
این نرم‌افزار شامل دو پنل مرتبط به هم است که مستقیماً با صندوق فروش و بخش دریافت سفارش در ارتباط یکپارچه می‌باشد:

  • اولین پنل مربوط به بخش کنترل و تحویل غذا می باشد. این پنل ابزار کارآمدی برای مدیریت آماده‌سازی و تحویل غذا می‌باشد و در محل مدیریت آشپزخانه در دسترس کاربر مربوطه می باشد و پنجرۀ آن شامل شش ستون می‌باشد. ستون اول پنل شامل آمار تجمعی غذا های سفارش گرفته شده و تحویل نشده می باشد پس از دریافت سفارش غذا توسط صندوق و صدور صورتحساب، فیش مربوطه به‌صورت الکترونیکی به ستون دوم این پنل تحت عنوان ستون درخواستی منتقل و به آمار غذهایی که قسمت تحویل بایستی آماده نماید در ستون اول اضافه می‌گردد. مسئول تحویل غذا پس از شروع به پخت غذای مربوط به فیش می‌تواند آن فیش‌ را به ستون سوم یا ستون در حال پخت منتقل نموده و پس از آماده شدن غذا آن را از ستون در حال پخت به ستون اعلام شده انتقال دهدو با تحویل غذت به مشتری آنرا به ستون تحویل شده منتقل نماید. وضعیت کلیه فیش‌های موجود در ستون‌های این پنل توسط صفحه‌نمایش به مشتریان اطلاع‌رسانی می‌شود و از این طریق مراجعین می‌توانند مراحل آماده‌سازی غذای خود را رهگیری و مشاهده نمایند. با ‌کارگیری این پنل، بخش تحویل و آماده‌سازی غذا کاملاً مکانیزه گردیده و به فیش‌های کاغذی نیاز نخواهد داشت.

  • پنل دوم این نرم افزار مربوط به اعلام قیمت و مدیریت صف می باشد. این پنل بر روی یک صفحه‌نمایش بزرگ در محل انتظار مشتریان نمایش داده‌ می‌شود که شامل چندین بخش به شرح زیر می‌باشد:

ـ  لیست قیمت طبقه‌بندی‌شده غذاها که اطلاعات آن به‌صورت آنلاین از بانک اطلاعاتی غذاها دریافت و نمایش داده ‌می‌شود و با تغییر قیمت و یا حذف و اضافه یک غذا در نرم‌افزار فروش، اطلاعات لیست غذاها در این بخش به‌صورت اتوماتیک به‌روز می‌گردد.
ـ  بخش نمایش وضعیت صف که در آن شماره فیش هر مشتری که غذای وی آماده است جهت اطلاع‌رسانی به وی نمایش داده‌شده و شماره فیش مشتریانی که قبلاً شماره آن‌ها اعلام‌شده و هنوز غذای خود را تحویل نگرفته‌اند نیز نمایش داده‌ می‌شود.
ـ  بخش تبلیغات مجموعه شامل آرم و جملات تبلیغاتی